Ze školní zahrady máme radost!
Na záhoncích před budovou přibývají s každým slunným dnem barevné květy a dělají radost náhodným kolemjdoucím i pravidelným návštěvníkům školy. Další fotografie dokládají, že to zdaleka nejsou jediné rostliny, které našly na pozemku školy své místo. Od konce zimy se staráme o sazeničky rajčat, paprik, vyséváme a okrasné květiny. V truhlících čekají na chodbách muškáty a tvoří pěkná zákoutí. A co je nejdůležitější - za školou vzkvétá školní pozemek. Hlavním letošním záměrem je zpřístupnit školní skleník všem dětem z prvního stupně tak, aby měly s od letoška možnost pozorovat pěstování zeleniny na vlastní oči, zažily svůj podíl na něm a úrodu si mohly samy sklidit. Levá polovina skleníku je proto rozdělena na jedenáct malých záhonků (od 1. A až po 5. B), v pravé části hospodaří s jinými druhy rostlin několikrát týdně děti ze 6. a 7. ročníků v rámci hodin pěstitelských činností (I. Harvalíková, P. Komárková)
Dobrou inspirací nám pro práci byl mimo jiné přednáškový seminář o školní přírodní zahradě, který loni na podzim proběhl v Českých Budějovicích (H. Fučíková, J. Fistrová). Podle tipů ze semináře budujeme vlastní bylinkovou spirálu a pracujeme např. s bloky kartonu, které nám dobře pomáhají při zakládání záhonků. Na pozemku za školou přibyly v sousedství hmyzího domečku rybízové keře a maliny (sázeli žáci 7. B). Na jižní straně budovy vzniká postupně ovocný sad ( sadařila 6. B, I. Harvalíková, p. školník Kopřiva a H. Fučíková). Blíží se tedy doba, kdy si děti samy budou moci vyzkoušet roubování stromků. Zatím se na něj připravujeme teoreticky a tím, že se učíme správně seříznout a družit vrbové větvičky (pan školník a J. F. s 8. B, 7. B a 5. B).
Práce na školním pozemku někdy vyžaduje už dost energie, zatím ochotně a rádi nám ji poskytují deváťáci, kdykoli je o něco mimořádného požádáme. Děti z prvního stupně se střídají v zavlažovacích úterních službách a práce je také velmi těší.
Text a foto: J. Fistrová
|